„Meg kell ezt írni a jövő nemzedéknek,
hogy dicsérje az Urat az újjáteremtett nép.”
Zsolt
102,19
A ZILAH-LIGETI GYÜLEKEZET- ÉS TEMPLOMÉPÍTÉS
TÖRTÉNETE
SZAVAKBAN ÉS KÉPEKBEN
Régi zilahiak
gyakran emlegetik, hogy ahol most a ligeti templom áll, ott még huszonöt-harminc
évvel ezelőtt kukoricaföldek terültek el. Valóban, a város északkeleti
határában emelkedő domb akkor még külterületnek számított, bár az urbanizáció
előőrseként már előbb ide telepítették a katonai laktanyát, melynek masszív
épületei (kaszárnyák, tiszti lakások stb.) javarészt a – mások által sokat
kárhoztatott – második bécsi döntés utáni „magyar időkben” épültek.
A hatvanas
évek végén, hetvenes évek elején Zilah még kicsiny, tizenötezres lélekszámú,
többnyire magyarok lakta városka volt. De már nem sokáig volt ez így. Az
erőltetett – és nemegyszer erőszakos – iparosítási láz a csendes cívis-városkát
sem kímélte meg.
S ha már gyár
volt, munkásokat is kellett telepíteni. Jöttek is, a szélrózsa minden
irányából, de főként keletről és délről. Az ürömben azonban – mondják – mindig
van üröm is. Így magyarok is szép számmal jöttek a megyeszékhelyre, a
Szilágyság szinte minden vidéki magyar közösségéből. A magyar lakosság tehát
számbelileg nőtt, arányát tekintve azonban egyre csökkent…
S ha már
munkások voltak, lakásokat is kellett építeni: így született a Liget-negyed
betonrengetege. Alig palástolható a cinizmus, amivel nevet adtak neki – hiszen
még egy parkocska sincs az egész negyedben.
Itt kezdtek
hát „új életet” gyülekezetünk tagjai. Elszakadva nemcsak az ősi rögtől, hanem a
rendtartó, éltető ősi közösségektől is. Az akkori elvtársaknak még arra is
gondjuk volt, hogy egy lépcsőházba legfeljebb két magyar család költözhessék,
lehetőleg 2-3 emeletnyi távolságra egymástól.
A Szilágysági
embernek legendás a templomhoz való ragaszkodása. Így a ligetiek is hamar
megtalálták a híres-neves zilahi nagytemplomot, de az ősi, viszonylag zárt
gyülekezetbe beilleszkedni igazán sohasem tudtak. Saját gyülekezetről,
templomról azonban álmodni sem mertek.
Aztán jöttek
az 1989 utáni idők, amikor legalább álmodni már lehetett. Ahogy a 126. Zsoltár
mondja: „Mikor jóra fordította Sion
sorsát az Úr, olyanok voltunk mint az álmodók”. Már a kilencvenes évek
elején jelentkezett az igény, hogy az óriási, tízezres lélekszámú zilahi
anyaegyházból leváljon, és önálló életet kezdjen a ligeti gyülekezet.
1996
Érdemi
előrelépés akkor történt a hosszasan vajúdó ligeti gyülekezet életében, amikor 1996
őszén helyettes lelkészi minőségben kinevezést nyert Forró László Nagyvárad-olaszi
segédlelkész, és megkezdődött a gyülekezet újjászervezése, az egyházközség
infrastruktúrájának kiépítése: adminisztrációs különválás, a belvárositól
teljesen független presbitérium, konkrét templomépítési terv.
1996. december
7-én letették a város által haszonbérbe adott telken az új templom és
gyülekezeti központ alapkövét. Az akkori szervezők meghatódottan emlékeznek az
ünnepi eseményre, főleg arra, hogy a belvárosi templomtól az új templom telkéig
mint nőtt és gyarapodott a menet.
Talán az első alkalom volt ez, amikor a
ligetiek megtapasztalták az összetartozás érzését.
1997
Építész és kivitelező |
1997-ben
pályázatot írt ki a presbitérium az új templom terveinek elkészítésére. A
presbitérium határozatának alapján az épületegyüttesnek tartalmaznia kellett:
templomot, gyülekezeti házat, lelkészi és kántori szolgálati lakásokat.
A pályázatot
Galvácsy László zilahi műépítész tervezőcége nyerte meg.
Az 1997-es esztendő
főként az építkezéshez szükséges jóváhagyások megszerzésével telt el.
De ez az év a
belső építkezés esztendeje is volt: megalakult a nőszövetség, az IKE, beindult
a rendszeres családlátogatás.
1998
1998 tavaszán
megkezdődött a templom építése. A meghirdetett kivitelezési pályázatot a
S.C.C.M. S.A. zilahi építővállalat nyerte meg.
Az esztendő
végéig elkészült a kötelező óvóhely, az alagsor szerkezeti része, valamint az
azt lezáró födém.
1999
1999. január
1-i hatállyal helyettes lelkészi minőségben kinevezést nyert Oláh Mihály
szilágygörcsöni lelkész.
Ez év
tavaszán kezdődött meg a templomtér
szerkezeti részének elkészítése. A munka jó előmenetelét megkönnyítette az is,
hogy a gyülekezet külföldi testvérkapcsolatokra tett szert: holland (MEHORO és
ROEC Alapítvány) és svájci adományok érkeztek, valamint az Illyés Közalapítvány
is támogatta az építést. 1999 teléig az egyik födém kivételével sikerült
elkészíteni a templom vasbeton-szerkezetét.
2000
2000. január
1-én a templom alagsorában a gyülekezet megtartotta az első istentiszteletet. A
második – hálaadó – istentiszteletre már a templomtérben került sor július
9-én, a Magyar Reformátusok IV. Világtalálkozójának zilahi egyházmegyei főrendezvényeként. A 2000-es esztendőtől kezdve a
gyülekezet minden karácsony-szentesti istentiszteletet is a templomtérben tartott
meg.
2000-ben
végleg elkészült a vasbeton szerkezet és megkezdődött a tetőszerkezet
kialakítása. Svájci lelkészek rendkívüli adományának köszönhetően a templomot
minőségi hódfarkú betoncseréppel sikerült lefedni, részben már 2001 tavaszán. A
templomban a villanyszerelési munkálatok is megkezdődtek.
2001
2001-ben elkészült
az alagsor vakolása és nyílászárói, valamint megkezdődhettek kisebb belső
munkálatok is.
2002
A 2002-es
esztendő rendkívül eseménydús volt a gyülekezet életében:
- tetemes külföldi segítséggel (a Magyar Köztársaság Kormányától ill. külföldi segélyszervezetektől – pl. Gustav-Adolf-Werk – kapott összegekkel) sikerült bevezetni a vizet és földgázt, valamint elkészíteni előbb az alagsor, majd a templom központi fűtését.
- Elkészült az alagsor festése, fal- és padlóburkolói valamint a belső ajtók.
- 2002. június 9-én a gyülekezet ünnepi istentisztelet keretében végleg beköltözött az új épületbe (az istentiszteleteket egyelőre az alagsori gyülekezeti teremben tartottuk). Ezzel az alkalommal felszenteltük azt a négy és fél mázsás nagyharangot, amelyet Balogh József marosvásárhelyi harangöntő mester készített és amelynek anyagi fedezetét nagyobb részben a zilahi városi tanács biztosította.
- Elkészültek a templomtér nyílászárói is.
- Az ősz folyamán elkészült a templomtér belső vakolása és festése, és megkezdődött a padlóburkolók (csempe) lehelyezése.
- 2002. december 1-én, Advent I. vasárnapján a gyülekezet beköltözött a templomtérbe.
- 2002. december 8-án, az alapkőletétel 6. évfordulóján, rézhengerbe zárva, az eddigi elöljárók listájával, valamint a legfontosabb tervrajzokkal együtt, egy emlékirat is elhelyezésre került a Úr asztala alatt kialakított, később befalazott üregbe.
Év végéig elkészült a torony és a déli homlokzat vakolása, festése.
2004
A 2004-es esztendő már kezdettől a befejezés esztendejének ígérkezett.
Nyárig sikerült a teljes templomtest vakolását valamint a lábazat burkolását
elkészíteni.
Az elkészült templom |
Presbitériumunk – a jó véghez vitt munka örömével – szeptember 19-re
tűzte ki a templomszentelés dátumát. Adja Isten, hogy maradjon ez a nap
emlékezetes. Emlékeztessen arra, hogy az Úr velünk építette a házat, ezért nem
hiába fáradoztunk (Zsolt 127). S emlékeztessen arra is, hogy nem vagyunk többé
„idegenek és jövevények, hanem polgártársai a szenteknek és háza népe Istennek”
(Ef 2,19).
Az ólomkeretes, színes ablakok
„Színek zengése! Fények zúgása!”
A
fenti idézet Dsida Jenő Templomablak című
verséből való. Ezt a költeményt csak az tudja igazán megérteni, illetve
hangulatát átérezni, aki már látott „boltozatos, hűvös templomban” színes
ólomüveg ablakot. Református templomban eleddig nem túl gyakran találkozhattunk
ezzel az élménnyel. Azonban aki 2005. szeptember 18. óta belép a zilah-ligeti
templomba, a költő szavaival kiálthat fel: „Nézz a csodára!”
Hévézi
Endre Londonban élő magyar református képzőművész jóvoltából azóta mintegy 50
négyzetméternyi üvegfestmény díszíti új templomunkat. Ezek az ablakok
történelmet írnak a református egyházművészetben. Az ólomüveg technikával eddig
is találkozhattunk középkori eredetű, vagy a 19. században épült
templomainkban, de azoknak az ablakoknak kifejezetten csak dekoratív szerepük
volt. Azonban Hévézi Endre ablakai – tiszteletben tartva a református
képtilalmat és a nonfiguratív kifejezésmódot – továbblépnek a puszta dekoráció
szintjénél, amennyiben önállóan is üzenetet hordoznak. Ebben a vonatkozásban
leginkább a kazettás mennyezetekkel rokoníthatók.
A négy evangélista |
Templomunk felszentelésének első évfordulóján, szeptember 18-án, egy többéves történetnek a végére érkeztünk. Kevesen tudják még a zilahiak közül is, hogy a templom építése és az ólomüveg ablakok készítése szinte párhuzamosan haladt. Hévézi Endrével Hermán János előadótanácsos közbenjárása révén vettem fel a kapcsolatot 2001 őszén. Akkor kezdtünk el „merészet és nagyot” álmodni. Előbb csak két-három ablak készítésére gondoltunk, a terv azonban idővel egyre jobban bővült és teljesedett. Az élete nyolcvanas éveiben járó művész nemcsak a tervezést és kivitelezést vállalta, hanem magára vette az anyagi alapok előteremtésének terhét is. Köszönet illesse mindenért!
A
Dsida-vers áldása szálljon Hévézi Endrére és mindazokra, akik üvegfestményeinek
fényében találkoznak az élő Istennel:
„Áldja
meg az Úr,
áldja
meg az Úr
a
belülről látók
fényességét!”
Atya |
Hévézi Endre Szegeden született, iskoláit is ott végezte, majd a budapesti
műegyetemen építész mérnöki oklevelet szerzett. Később a londoni egyetemen magiszteri
fokozatot ért el. Művészi pályafutása Dániában kezdődött, ahol főleg
függőképeket festett és állított ki Koppenhágában, Stokholmban és Skandinávia
más városaiban. Itteni nagyobb munkái közül megemlíthetők az ikasti kultúrház falfestményei
és kerámiából készült homlokzati díszítése és az adelslysti templom oltárképe.
Angliába költözve, néhány hónap fizikai munka után
a Booth&Colclough porcelángyár tervezője lett. Mint ilyen nyerte el a brit
kerámiagyárak szövetségének
ösztöndíját, mely egy New-York-i
tanulmányúthoz segítette. Visszatérve Londonban telepedett le.
Fiú |
Itt a kezdeti keramikus tevékenysége mellett
főleg függőképek festésével foglalkozott, de működése mindinkább épületek
díszítésére tért. Ilyen munka volt, többek között a görög külkereskedelmi
szervezet londoni termeinek bronz és mozaik dekorációja, a brit hadsereg híradós
akadémiájának előterében levő
kerámia és bronz dombormű, a Chappel
zongoragyár bemutatójának és a brit cserkész mozgalom iroda épületének készített
színes üveg kompozíció és a Copycat irodagép gyár irodájának dekoratív
csempe fala.
Tűzzománc képeivel első díjat nyert az 1988
ban La Corunaban és az 1996ban Madridban
rendezett biennálén.
Szentlélek |
Vallásos munkái közül Fleet katolikus templomának kerámia Stáció-sorozata,
és az Adoration Reparatrice apácarend templomában levő eucharisztikus szimbólumok
érdemelnek említést, de legjelentősebb ilyen jellegű munkája az etiópiai Debra
Libanos dómtemplom számára készült mozaikok.
Munkái a varsói és danzigi nemzeti képtárban,
a budapesti szépművészeti és iparművészeti múzeumban, a szegedi Móra Ferenc múzeumban
és a lincolni Usher Galériában vannak.
A ZILAHI ABLAKOKRÓL ÍGY VALL A MŰVÉSZ:
Az égő csipkebokor |
"Ezek az ablakok különösen fontosak számomra,
mert szeretném általuk befolyásolni a református templombelsőt szabályozó hagyományokat.
Eddigelé az egyház
minden művészeti megnyilatkozást úgyszólván
dogmaszerűen kizárt a templomból. Reformátoraink a szó logikájával keresték az
igaz hitet és minden más megnyilatkozást felesleges sallangnak véltek. Pedig a vallás
nem teljesen az értelem vetülete. Inkább az érzelemé. Mint a művészet is, mely
ezért, nagyban
hozzájárulhat a vallási élmény elmélyítéséhez.
A szép nem árthat a léleknek.
Maga az új templom, szigorúan geometrikus stílusú,
szögletes épület. Egyenes vonal, éles sarok mindenütt. Az üvegfestmények, e stílust
betartva, forma szerint követik
az egyenes vonalú geometriát, de igyekszenek,
mindezek ellenére, lágy, lírai, helyenként romantikus hangulatot teremteni."
Ezt is érdemes megnézni:
http://www.hhrf.org/europaiutas/66/59_60.pdf
http://kereso.nava.hu/document/play/id/777692
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése